Thursday, 5 April 2012

Mungkin kau rasa jijik, tapi aku...

Alhamdulillah saya dari keluarga serba cukup.Tak la lebey sangat, tapi tak la larat atau kebulur.
Serba serbi cukup, alhamdulillah.

Waktu sekolah rendah, saya sekolah swasta. Bak kata orang, sekolah anak orang-orang loaded.
Yang realitinya, hanya orang-orang di sekolah swasta tahu keadaan orang-orang di sekolah swasta.
Mixed versions la.
Anyway, walaupun saya rakyat biasa, dan berkawan dengan pelbagai golongan lapisan masyarakat, termasuk mereka yang berstended, saya suke gaya hidup sempoi. Kalau nak duduk tepi longkang (yang tak berbau tengik sangat), saya akan buat. Bersila atas lantai tanah, no problem. Camping berlumpur berpacat, err... tolerable.
Tapi kalau dianugerahkan tempat mewah, macam berkursus di hotel ke, hehe, idokle ambo nolak.

Ini hari, akhirnya, setelah beberapa kali tak jadi, saya dapat sertai klinik bergerak ke pulau tunggal di bawah jajahan daerah saya. Hari-hari biasa di klinik, memang sodapla, ber-ekon, lantai tile, meja besar.
Kali ni di pulau yang belum didirikan kliniknya, kami belaah setup klinik di bawah rumah orang kampung. Ada meja kecil yang tak stabil, 4 buah kerusi, ON!saya kongsi meja berkriuk-kriuk tu dengan pembantu pegawai perubatan (MA). Sejengkal sebelah kami, staf nes yang duduk di kerusi kontot, meja kontot, dan clientnya bergayut di tangga saja. Jururawat masyarakat saya 3 orang, atas papan besar je, cucuk imunisasi kanak-kanak. Kaunter ubat, di meja besar bawah rumah, berkongsi dengan bahagian pendaftaran. Jalanlah klinik kami dengan masyuknye.

Habis dari pulau, saya pergi ke sebuah klinik kesihatan di daerah saya untuk mesyuarat dengan staf-staf di situ. Oleh kerana bilik rawatan kecemasan kurang kerusi, dengan selambanya saya berseloroh, 'Kita melantai di bawah je la...' Tapi seorang staf senior melarang, kotor katanya, dipijak-pijak...

Saya ketawa. Lantai itu dalam bilik ber-ekon, dimop setiap hari. Dah nama lantai, pastilah dipijak. Alangkah siling pun dipijak oleh cicak man. Hehehe. Ok, tak klaka.

[kredit]

Mungkin kamu rasa jijik. Tapi yang pasti aku oke jer. Hidup sempoi, semua hal boleh jalan, dengan izin Allah. Hati pun sonang. Pis.

note: asalkan ia bukan toilet yang kotor. Itu taboley tahan

2 comments:

Simon 'Adam' Malik said...

salam

its all about perception.

ada rasa cukup, walhal sorg lagi rasa kat takat tuh tak cukup.

Bila lapar, kita rasa perut kita size 45 stengah, bila kenyang, saiz 8 plak.

haha.. human sure a complex being.

Dinas Aldi said...

Akak sampai sekarang suka duduk atas rumput di padang yang selalu dipijak2 dek bebudak masa main bola. Ok bukan setakat duduk, bergolek2 lagi. Orang lain tengok..dema tak cakap la tapi boleh baca la apa yg dema fikir. Hehe.

Kalau duduk atas lantai pulak, kalau udah lenguh sangat, akak bantai ja kat mana yg nampak tolerable.

Siling dipijak cicak man tu kelakar okeh :D