Wednesday, 20 July 2011

Countdown to Ramadhan

Marhaban ya Ramadhan! in 10 days time...
Rasa berdebar-debar sangat menanti tamu yang istimewa ini.
Yang datangnya cuma sekali setahun.
Pemergiannya tidak menjamin pertemuan yang akan datang.
Apakah ini yang kesekian, atau mungkinkah yang terakhir?

Sangat nervous.
Rasa macam nak hadapi SPM, tapi belum ready. Belum habis study, Tapi teringin nak ace.
Macam tu juga rasanya sekarang.
Nak mengadapi ramadhan, tapi mutabaah amal masih kering kontang.
Persiapan itu adalah sepenting menghadapi.

Menyedari kekontangan anak-anaknya (kot), mak mem-bulat telah menggariskan beberapa target yang harus dicapai sebelum menjelang ramadhan,sejak 3 bulan yang lalu.
Dengan cemerlangnya, saya membuat target yang lumayan bagus, dan bersesuaian dgn kemampuan saya. Ada minggu-minggu yang saya capai, ada yang tidak. Bergantung kepada angin monsun yang bertiup, serta kadar iman ketika itu.
Dan (mungkin) untuk mem-boost-kan lagi moral anak-anak bulatannya, mak membulat memberi homework yang lebih radikal. huhu... seram...

TARGET RAMADHAN
  1. Menguasai dan berkongsi dengan adik-adik membulat tentang fiqh puasa
  2. Solat sunat (merangkap solat dhuha, terawih, qiyam) ~ berapa rakaat.
  3. Tilawah Al-Quran, dalam solat dan luar solat~ berapa pages/juzu'
  4. Sedekah / infak ~ kepada siapa specifically nak dituju
  5. Jaga Lidah
  6. List down penyakit-penyakit hati yang ada, dan target untuk mengubati penyakit hati tersebut
  7. Seruan kepada agama dan kebaikan (DF) ~ kepada siapa
  8. Istighfar ~ jumlahnya
  9. Dan bagi wanita, pada waktu datang bulan, mesti ada bacaan buku untuk menambahkan ilmu ~ buku apa?
  10. Apa yang telah dicapai dalam Ramadhan yang lalu, kekurangan, dan langkah perbaikan untuk Ramadhan kali ini.
Kalau boleh, target mesti 2 kali ganda lebih dari biasa.
Tak pe, letak je target tinggi-tinggi, supaya kalau jatuh ketepek tak terlalu menjunam ke bawah.
Setelah begitu banyak Ramadhan tidak dioptimakan sebelum ini, (kerana diri sendiri, juga kerana tuntutan kerja dan oncall) amatlah tinggi harapanku. Mengharapkan Ramadhan kali ini lebih bermakna. 

[kredit]
Kerana Ramadhan adalah madrasah tarbiyah.
Ramadhan adalah bilik darjah untuk mendidik jiwa kita.
Ramadhan adalah charger bateri untuk setahun ke depan.

Cuba anda try target juga. Mungkin akan terjadi suatu perbaharuan dalam hidup anda?
I don't know
Jom try test tengok!
^_~

12 comments:

Dinas Aldi said...

kagumnya siap ada persiapan, target bagai :)

Gumiho said...

Ramadhan kareem..xsabar menunggu tetamu istimewa..moga Ramadhan kali ini lebih baik dari yang sebelumnya...

Puding Karamel said...

k Dinas ~

sebelom ni tak pernah ada...ni pon mak membulat yang gariskan,kalo x, x terbuat jugak. but its fun. k Dinas try la jugak? ^^ for the fun of ramadhan

Puding Karamel said...

gumiho~

amiin...
*echo* semoga ramadhan kali ini lebih baik dari sebelumnya...

The Mind of Super Muslim said...

Mak membulat kita selalu baik...

Moga Allah memberi kebaikan yang lebih kepada kita semua untuk Ramadhan terdekat.

Puding Karamel said...

Mak membulat kite memang baik...
haha, lawak la baby!

Amiin...
agak sedikit pesimis, tapi moga Allah kurniakan yg terbaik.huhu

The Mind of Super Muslim said...

Selalu ada perkataan 'pesimis'... perasaan ke atau apa?

Kenapa sedih? Allah juga selalu kurniakan yang terbaik.

Anonymous said...

kepada Dia ku mengaduuuuuuuuuu.waa

Puding Karamel said...

baby ~
try define pesimis, ten u'll get d answer ^^
Iya, Allah selalu kurniakan yang terbaik. Tapi sebab saya ni pon manusia...

Puding Karamel said...

zra ~
dah,dah, jangan nangis. buat homework tu baik2 okeh

Anonymous said...

JZKK dah tahu maknanya
Iya kakak memang MANUSIA yang BAIK sama seperti mak membulat kita...

Puding Karamel said...

baby ~
^^"
oh,bukanlah itu mksd akk.lawak la awk nih^^
akk dan mak membulat jauuuuuhhhh beze dik ooi...