Wednesday 27 July 2011

Seni meredah kehidupan

Kisah 1: Do what you like

Ini kisah seorang houseman, my colleague semasa di medical. A pleasant Indian lad, who really put all his effort in his work. Surprisingly, he wasn't passionate at all being a doctor. Dia nak jadi businessman katanya, nak join family business. Tapi ayahnya tak setuju, mengimpikan seorang doktor dalam keluarga. So, off he went to Russia to study, and started his housemanship 1 posting later than me. Walaupun tak ada passion dengan medical, he gave his all, sebab prinsip hidupnya, mesti lakukan yang terbaik, tak kira apa pun yang dia ceburi.
Sehingga 4 bulan berlalu, banyak perkara yang ditempuhi, menyebabkan dia rasa harga dirinya bagai dipijak-pijak (biasalah, houseman kena maki, kena extend, dan lain-lain). To the extend that he was unable to tolerate, dengan selamba dia memberitahu kami, 'I'm quitting housemanship. I've decided to join my family business. Why bother taking all this nonsense as if you have no pride and dignity?'
Sangat sayang, we've gone this far, 6 years of study, 4 months of housemanship, tinggal beberapa tapak lagi... Pujuk macamana pon, memang dia nekad. After reasoning with his father for the 1000th time, his father finally relented.
And off he joined his family business, jual baja, dengan pengasilan 10k sebulan. Omo~ ($_$)
Good for him, he chose what he likes...

Kisah 2: Or like what you do

Ini kisah bos saya di A&E department (kecemasan). A Chinese lady, sangat comel dan bersemangat waja. And she's one of the best doctor, I must say. Registrar to be exact (registrar adalah doktor yang hampir menjadi specialist).
Satu malam, ketika red zone tenang dan lengang, kami bersembang-sembang, we asked her what made her wanted to specialize in Emergency Medicine. Tetibe keluar kisah yang tak pernah terpikir dek otak yang waras, walaupun telah berlaku.
Dia paling tak mahu jadi doktor. Initially dia nak ambil biotech ke biomed, something like that la. Sekali dah syok-syok belajar di matriks U ni, course yang dia nak ambil tu dimansuhkan. Choice sangat la tak banyak ketika itu, dan dia dengan terpaksanya mengambil medic. Dan dia menjadi star doctor kepada bosnya di sebuah hospital di Perak, sehingga ditawarkan mengambil Emergency Medicine dan dah dibooking siap-siap oleh bos untuk kembali ke Perak.
She had to like whatever she's doing, and she's enjoying it very much.

Kisah 3: And strive for excellence in whatever you do

Ini kisah seorang yang tak dikenal langsung. Seorang blogger melayu.
Dia merupakan French grad, dalam bidang geology. Dan sementara menunggu peluang untuk melanjutkan pelajaran, dia berkesempatan untuk mengikuti kursus ringkas (satu kelas je pon) Department of Food Service dan diberi kepercayaan untuk menyambung projek rolled tart machine.
Dan team dia berjaya dalam misi ini only after 7 failed attempts.
Siap dapat gold prize lagi dalam i-ENVEX (International Engineering Invention & Innovation Exhibition) awal tahun ini. Dari geology jauh sesat ke food engineering, punyala aneh, but the most impressive point is, the mission was done diligently, excellently, regardless!
Belum lagi cerita dari geology ke agama (tapi ni tak aneh, cop!)
Dia memegang peranan aktif dalam sebuah NGO keagamaan, dengan gaya yang tersendiri, serta telah menyentuh banyak hati dalam masyarakat.
Hidup yang berwarna-warni, balancing dunia dan akhirat.
Strive for excellence, dalam apa jua urusan.

* * * * *

Setiap satu dari kita ada ujian tersendiri.

Kadang-kadang kita tak dapat hal apa yang kita inginkan. Awal-awal Allah dah jelaskan dalam Al-Baqarah, ayat 216, bahawasanya Allah lebih mengerti apa yang terbaik buat kita.

Kadang-kadang ada sesuatu hal itu, hanya terjawab dengan waktu. Mimpi Nabi Yusuf yang ditanyakan kepada ayahnya, seperti dalam surah Yusuf, ayat 4, hanya terjawab pada ayat 100, setelah dibuang ke telaga, setelah diuji dengan isteri pembesar, setelah keluar masuk penjara, setelah diangkat menjadi pemerintah. Dikatakan durasi waktu tersebut adalah 40 tahun.
Walaupon hakikatnya penantian itu sebuah penyiksaan.

Kadang-kadang hidup sesetengah orang itu, lebih berliku-liku berbanding orang lain.
Laa yukallifullahu nafsan illa wus'aha... (2:286)
kerana Allah yakin hambaNya itu mampu mengadapi ujianNya.

Senang kalau nak cakap,tetapi payah bila dah kena batang hidung sendiri.
Ketika itu, hanya kepada Allahlah tempat kembali...
Wallahu a'lam.

Ganbarimashou!

-yang bukan dari satupon dari 3 kisah diatas -__-"  x excellent langsung. Papepon,redah jer beb-

7 comments:

Dinas Aldi said...

sangat betul, kita selalu nasihatkan orang suruh tabah, suruh sabar tapi berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul.

akak masuk dalam kategori kisah 2: like what you do. tak terpikio langsung nak jadi cikgu tapi berkuntau camana sekalipun, rupanya memang ini takdirku. He knows best.

Puding karamel said...

ekceli sy tak berapa nak realize, tp ble tenang2 balik komen2 org d sekeliling, memang pon kan...
macam Im (member SAGA) cakap, kamu boleh simpati, tapi mampukah empati?
ouh...sangat tak mudah...

saya tak termasuk mana2 kategori.huhuhu...bland, boring, banal. huargh!

saya pasti k dinas adalah teecha yang memang best ^________________^
indeed,He knows best

Syafa Mohamed said...

assalamualaikum akak...rupanya akak comel sy nie bakal doctor xlama lagi yer:)

tringin nak jumpa akak...

Puding karamel said...

bakal doktor? ^^
dh selamat jadik doktor dah,haha
adik saya ni mmg comel jugak

ins allah,panjang umor kte jumpa la tu.Bawah payung yang sama kan...

khuza hasan said...

d0 whatever u like 2 d0!:)

Puding karamel said...

u chose that?
gud 4 u...^^v
i had to like whatever i'm doing kot...
but i do like it, i suppose

Danny said...

I'm a houseman as well, and I'm very much inspired by Kisah 1. :)
Great post!