Sunday 18 September 2011

Kem kesihatan dan kem ke-tak-berapa-sihat-an

Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran saya panjatkan kepada ilahi, atas LAGI nikmat kurniaNya yang tak terhingga kepada saya, dan semua muslimin dan muslimat (i'm dead sure) sepanjang long wiken ini.

Jumaat
Saya bersama PBSM daerah, dengan kerjasama hospital daerah, telah mengadakan kem kesihatan yang sememangnya rutin dijalankan setiap bulan. Kem kesihatan ini merupakan outreach clinic yang dilakukan di kawasan pedalaman yang amat terpencil di daerah saya. Dan kali ini, Kg L.P. terpilih untuk dikunjungi.

Memang setiap bulan, saya akan look forward ke kem kesihatan, seronok, bila dapat lihat keindahan kampung-kampung di pedalaman daerah ini, disamping kegembiraan ber-khidmat masyarakat, dan it never failed to amaze me, the kampong life they are still leading, despite of our rapid economy development, as compared to Kota Kinabalu, apatah lagi Key Ell.
Dan yang memang syiok, kampung LP ini terletak di perbatasan dengan Gunung Kinabalu.
Oh cantiknye~~~

Jalan menuju Kg LP di atas bukit, dengan puncak Kinabalu di belakang

So, basically, macam outreach clinic yang lain, what we do are medical check up, pemberian ubat-ubatan yang diperlukan (panadol, ubat tahan sakit tulang, ubat cacing, vitamin dll), dan masak-masak untuk makan tengahari.
Dan juga, chit chat dengan orang kampung.

Dr A dan PPP doing medical check up
 Seperti kenyataan menyedihkan di kampung-kampung lain, di kampung ini...
Taraf infrastruktur kurengs.
Sekolah rendahnya adalah 7km dari kampung utama, lebih kurang sejam jalan kaki, SETIAP HARI. Sekolah menengah memang takde la. Jadi kanak-kanak sekolah rendah yang dapat hadir full 5 hari seminggu memang wajar diberi tabik spring toing-toing. Apatah lagi sekiranya mereka melayakkan diri ke sekolah menengah. Kata adik L, dia pergi sekolah cuma 4 hari seminggu rata-rata, sebab sakit kaki. Pengangkutan adalah sangat jarang di kampung ini. Tak macam LRT yang datang 10 minit sekali.

Penduduk kampung harus berjalan JA~UHH untuk menghadiri kem kesihatan kami.

Jalan kecil ini hanya boleh dilalui sebuah kereta. Kalau bertembung dua buah kereta, satu masuk gaung, satu masuk longkang -_-"
Dan di penghujung jalan kecil ini, ada denai kecil yang menuju ke beberapa buah rumah lagi jauh di atas bukit. Kalau nak terberanak, memang tak dapat la pergi hatta klinik desa sekalipon, apatah lagi hospital daerah yang jarak hampir 40km. Dengan tak ada jalan tar, bidanlah yang terpaksa berlari ke rumah mereka untuk sambut baby.

Taraf kemiskinan, isk, tok sah cerita. Makan nasi dengan sayur kosong, atau ada juga nasi dengan garam sahaja, biasa lah tu.
Taraf pendidikan, hmmph... dapat datang sekolah kira hebat lah. Tak belajar hebat-hebat pun tak pe, nanti kerja kampung je.
Taraf kesihatan? Berak dan muntah cacing adalah biasa. Kurang zat makanan sehingga terbantut pembesaran, malah perkembangan mental, adalah biasa. Tak follow up di klinik sebab terlalu jauh, tak ada kereta, atau tak ada duit (tambang boleh mencapai RM20~jumlah yang sangat besar bagi mereka) pon biasa.

Rumah stended di kampung. Ada yang lebih kecil dan sangat usang.

Agak pilu, makan tengahari yang kami sediakan memang habis licin, sehingga beberapa orang hanya makan nasi dengan kuah dan sedikit sayur. Seorang sampai ambil 3 ketul ayam, ikan lagi... Makan dengan begitu lahap. Dan itu memang tak menghairankan, sebab jarangnya mereka dapat makan lauk begitu.

Melihat mereka, saya jadi malu.
'Maka nikmat tuhanmu yang manakah kamu dustakan...?' [Ar-Rahman]
TT_TT

Sabtu
Disambung pulak dengan kem ke-tak-berapa-sihat-an, iaitu ziarahton raya di Kota Kinabalu. Isk...
Tujuan utama, mengeratkan silatirahim. Sangat baik.
Tapi tujuan sampingannye itu, err, iaitu, makan...

Rumah mak mem-bulat

(Lontong adalah direquest khas oleh saya kepada Chemah selaku adik tuan tanah kerana terliur melihat gambar kak Dinas sejak seminggu lalu ^^)
Dan makan lagi,

rumah kedua dengan tema western

Dilanjut ke rumah ketiga, dengan 4 meja panjang penuh berisi makanan...
Dan bila shopping kilat di mall dengan chemah, sempat lagi, makan...

Ok, ni terpaksa makan sebab ada karamel kat situ

Dan malam itu, sebelum memulakan bulatan gembira, kami makan lagi lontong di rumah mak membulat, seken round.

Ahad pulak, mak mem-bulat masak lontong goreng yang super lazzats, dan setelah itu, sambung ziarahton, dengan erti kata lain, sambung bersilaturrahim, dan makan lagi...

Maka berbahagialan orang-orang muslim itu, bersama kolesterol-kolesterol mereka.
'Maka nikmat tuhanmu yang manakah kamu dustakan?' [Ar-Rahman]
TTT_TTT
'Ala kulli hal, alhamdulillah.

4 comments:

khuza hasan said...

ziaraht0n yg hebat!:)

Dinas Aldi said...

Ini kali kedua akak dengar lontong goreng...tapi tak pernah makan lagi.

Memang terlalu banyak nikmat yg perlu kita syukuri bila dibandingkan dengan keadaan hidup mereka yg sedemikian rupa..

Puding karamel said...

khuza ~
tu pon akk skip 3 buah rumah pada hari jumaat (sbb msh d kg) n 3 rumah pada hari ahad sbb kne balik kampung balik. total rumah ziarahton adalah 10,hohoho^^;

Puding karamel said...

k Dinas ~
ni 1st time mak membulat sy masak, n 1st time makan, tapi mmg sedap. mana x nye,komplit ayam udang sotong dlm tu.termimpi2 la pulak lontong goreng tuh...

*insap...*
kadang2 ada nikmat yg belum dapat yang sibuk ditangisi, sampai dilupakan nikmat2 lain yang dah allah saji 20 tahun lebih ni.. T_T